De herdenking van de Opstand in het Warschau Ghetto vindt elke 19 april plaats in Polen. Deze datum herdenkt de grootste opstand door Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het markeert een belangrijk moment in de Joodse geschiedenis. De opstand begon in 1943 als reactie op de massale deportaties door het Nazi-regime vanuit het Warschau Ghetto, dat in 1940 was opgericht. Tijdens de herdenking leggen mensen gele narcissen bij het Monument voor de Ghettohelden in Warschau. Dit is een symbool dat lijkt op de gele sterren die Joden in de ghetto’s droegen. De traditie begon met Marek Edelman, de laatste overlevende leider van de opstand. Hij bracht narcissen naar het monument tot zijn dood in 2009. Vrijwilligers van het POLIN Museum van de Geschiedenis van Poolse Joden delen papieren narcissen uit als onderdeel van hun sociale-educatieve campagne. In 2024 werden er maar liefst twee miljoen speldjes uitgedeeld. Hoewel het geen officiële herdenkingsdag is, wordt de verjaardag breed herdacht om zowel de strijders van de opstand als de burgers die leden tijdens deze tragische periode te eren.
19 april: Herdenking van de Opstand in het Warschau Ghetto (Polen)
Waarom word je steeds verliefd op hetzelfde type?
Lees het artikel Lovemaps: de verborgen blauwdruk van onze liefde.
Nog niet gevonden wat je zocht? Ik help je graag verder.
