De Nationale Archiefdag (Hari Kearsipan Nasional) wordt in Indonesië elk jaar op 18 mei gevierd. Deze dag herdenkt de Archiefwet van 1971, die het beheer en de bewaring van openbare documenten regelt. De dag benadrukt het belang van het Nationaal Archief van Indonesië. Dit archief is verantwoordelijk voor het verzamelen, bewaren en toegankelijk maken van documenten met historische, juridische en administratieve waarde. Het Nationaal Archief is ontstaan uit de oprichting van het Landsarchief door de koloniale overheid van de Nederlandse Oost-Indië in 1892. Dit was bedoeld om materialen van de Verenigde Oostindische Compagnie te bewaren. Na de onafhankelijkheid van Indonesië nam de Indonesische overheid de archiefcollecties over. De instelling heeft verschillende naam- en jurisdictiewijzigingen ondergaan en werd uiteindelijk in 1967 een niet-departementale overheidsinstantie. Het Nationaal Archief heeft een belangrijke collectie met betrekking tot de koloniale periode van Indonesië, waaronder het grootste archief ter wereld van documenten van de Verenigde Oostindische Compagnie. Deze dag bevordert het belang van archief erfgoed en goed documentbeheer binnen publieke instellingen.
18 mei: Archiefdag (Indonesië)
Waarom word je steeds verliefd op hetzelfde type?
Lees het artikel Lovemaps: de verborgen blauwdruk van onze liefde.
Nog niet gevonden wat je zocht? Ik help je graag verder.
