Wat is een crossdresser?
Een crossdresser is een persoon die deels of volledig kleding draagt die niet traditioneel geassocieerd wordt met iemands gender of sekse, of kleding draagt die in de eigen cultuur geassocieerd wordt met een ander gender dan het eigen gender. Meestal gaat het om mensen die zich kleden in kleren die geassocieerd worden met het ‘tegenovergestelde’ van de binaire genders. Het is een vorm van gender-non-conformiteit in iemands kleding.
Crossdressers zijn meestal heteroseksuele mannen die traditioneel vrouwelijke kleding dragen. Ze indentificeren zich niet als homoseksueel of transgender en hebben over het algemeen geen fetisjistische bedoelingen met hun genderexpressie. In hoeverre een van geboorte mannelijke travestiet of crossdresser zich als vrouw identificeert verschilt per persoon.
Wat is een travestiet?
Travestiet is het oude woord voor crossdresser. Het woord heeft verschillende betekenisveranderingen ondergaan sinds het voor het eerst in gebruik kwam. Tegenwoordig wordt de term travestiet algemeen als verouderd en denigrerend beschouwd, en wordt de term crossdresser als een meer geschikte vervanging gebruikt.
Dit komt omdat de term travestiet historisch gebruikt werd om medische stoornissen te diagnosticeren, waaronder psychische stoornissen.Travestie wordt ook vaak in verband gebracht met fetisjisme, en wordt soms gebruikt als scheldwoord tegen transgender personen.
Travestie is ook een term uit de literatuur en de dichtkunst.
Travestie als stoornis
Het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders kent de psychiatrische diagnose “travestisch fetisjisme”. Dit is in de DSM-5 gecategoriseerd als parafilie.
Er zijn twee belangrijke criteria voordat een psychiatrische diagnose van “travestisch fetisjisme” gesteld wordt:
- Je moet seksueel opgewonden worden als je je kleedt in travestie
- Je moet aanzienlijk leed ondervinden van het kleden in travestie, sociaal of beroepsmatig.
De DSM-5 stelt dat adolescente en volwassen mannen met laat ontstane genderdysforie “zich vaak bezighouden met travestisch gedrag met seksuele opwinding.”
Crossdressen versus transgender zijn
Crossdressing is niet hetzelfde als transgender zijn. Het is gebaseerd op genderexpressie en houdt geen verband met iemands eigenlijke gender. Cisgender mensen kunnen crossdressen en transgender mensen kunnen cisvestisch zijn (kleding dragen die bij hun geboortegender horen).
Crossdressen versus drag
Wie aan travestie of crossdressen doet, doet dit meestal niet voor de show. Doen mensen dat wel dan noemen we dat drag. Tot de jaren 60 werd er weinig onderscheid gemaakt tussen drag en travestie. Daarna werd een drag queen een (vaak homoseksuele) man die gekleed ging in uitbundige vrouwenkleding, en zo optrad. Vrouwen die zich kleden als mannen voor een optreden worden drag king genoemd.
Geschiedenis van de travestie
Travestie is een heel oud verschijnsel, dat al duizenden jaren voorkomt. Zo is er in het Oudtestamentische boek Deuteronomium een travestieverbod beschreven, en ook de Koran behandelt strikt seksespecifieke kledingvoorschriften.
Het woord travestie is afgeleid van het Duitse Transvestitismus, bedacht door de seksuoloog Magnus Hirschfeld en voor het eerst gebruikt in zijn standaardwerk Die Transvestiten. Eine Untersuchung über den erotischen Verkleidungstrieb (1910).
Omdat ze in het begin deel uitmaakten van de homoseksuele beweging van Weimar Duitsland, begon zich sinds het midden van de jaren 1920 een eerste eigen travestietenbeweging te vormen, die resulteerde in de oprichting van de eerste organisaties en het eerste travestietentijdschrift, Das 3. Geschlecht. De opkomst van het nationaal socialisme maakte vanaf 1933 een einde aan deze beweging
Hoewel de term pas laat in de jaren 1910 bedacht werd door Magnus Hirschfeld, is het verschijnsel niet nieuw. Er werd al naar verwezen in de Hebreeuwse Bijbel.
Een van de felste activisten in de Stonewall Rellen was Sylvia Rivera, die de Street Transvestite Action Revolutionaries oprichtte. In een essay uit 1971 “Travestieten: je halfzusters en halfbroeders van de Revolutie”, schreef Rivera: “Travestieten zijn homoseksuele mannen en vrouwen die zich kleden in kleren van de andere sekse.”
Cultuurgebonden travestie
In sommige culturen wordt travestie beoefend om religieuze, traditionele of ceremoniële redenen. Zo kleden in India sommige mannelijke toegewijden van de hindoegod Krishna, vooral in Mathura en Vrindavan, zich in vrouwelijke kledij om zich voor te doen als zijn gemalin, de godin Radha, als daad van devotie.
In Italië dragen de Napolitaanse femminielli trouwjurken, die de matrimonio dei femminielli (huwelijk van de vrouwelijke mannen) genoemd worden, waarbij een processie door de straten trekt.
Zie ook de betekenis van derde gender of derde sekse
Bronnen
- American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. pp. 685–705. ISBN 978-0-89042-555-8.
- Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. 2013. pp. 451–460. ISBN 978-0-89042-554-1.
- http://www.dsm5.org/Documents/Paraphilic%20Disorders%20Fact%20Sheet.pdf DSM-5 Documents: Paraphilic Disorders Fact Sheet
- Cowen P, Harrison P, Burns T (2012). Shorter Oxford Textbook of Psychiatry. OUP Oxford. p. 373. ISBN 0191626759.
- American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed., text rev.). Washington, DC: American Psychiatric Publishing.
- Eric H. Boehm; Historical Abstracts: Modern history abstracts, 1775-1914, Volume 50, Edition 3 – page: 723
- Aggrawal, Anil. (April 2009). “References to the paraphilias and sexual crimes in the Bible”. J Forensic Leg Med. 16 (3): 109–14. doi:10.1016/j.jflm.2008.07.006. PMID 19239958.
- Rainer Herrn: Die Zeitschrift Das 3. Geschlecht in: Rainer Herrn (ed.): Das 3. Geschlecht – Reprint der 1930 – 1932 erschienenen Zeitschrift für Transvestiten, 2016, ISBN 9783863002176, p. 231 ff.
- Annemarie Vaccaro, Gerri August, Megan S. Kennedy (2011). Safe Spaces: Making Schools and Communities Welcoming to LGBT Youth. ABC-CLIO. p. 142. ISBN 978-0313393686. Retrieved October 21, 2016.
Cross-dresser/cross-dressing. (1) The most neutral word to describe a person who dresses, at least partially or part of the time, and for any number of reasons, in clothing associated with another gender within a particular society. Carries no implications of ‘usual’ gender appearance, or sexual orientation. Has replaced transvestite, which is outdated, problematic, and generally offensive since it was historically used to diagnose medical/mental health disorders.
- Jamie C. Capuzza, Leland G. Spencer (2015). Transgender Communication Studies: Histories, Trends, and Trajectories. Lexington Books. p. 174. ISBN 978-1498500067. Retrieved October 21, 2016.
Eventually, the transvestite label fell out of favor because it was deemed to be derogatory; cross-dresser has emerged as a more suitable replacement (GLAAD, 2014b).
- Charles Zastrow (2016). Empowerment Series: Introduction to Social Work and Social Welfare: Empowering People. Cengage Learning. p. 239. ISBN 978-1305388338. Retrieved October 21,2016.
The term transvestite is often considered an offensive term.
- David A. Gerstner (2006). Routledge International Encyclopedia of Queer Culture. Routledge. p. 568. ISBN 0313393680. Retrieved October 21, 2016.
A variety of derogatory terms are still used to describe any aspect of the transgender condition. […] The term transvestite being older [than cross-dresser] and associated with the medical community’s negative view of the practice, has come to be seen as a derogatory term. […] The term cross-dresser, in contrast, having come from the transgender community itself, is a term seen as not possessing these negative connotations.
- Laura Castañeda (2006). News and Sexuality: Media Portraits of Diversity. Sage Publications. p. 129. ISBN 1412909996. Retrieved October 21, 2016.
Trannie is a word much like fag or nigger. It may be permitted in conversation between members of the same group but it is deemed an insult when applied to a transsexual by someone who is not transsexual. Transvestite is deemed a derogatory term when applied to a transsexual. Indiscriminate use of these three words, along with the others, shows a lack of training in and understanding of minority relations.
- Christina Richards, Meg Barker (2006). Sexuality and Gender for Mental Health Professionals: A Practical Guide. Sage Publications. p. 162. ISBN 1446287165. Retrieved October 21,2016.
The term transvestite should not be considered to be a safe term, and should certainly not be used as a noun, as in ‘a transvestite’. Instead, and only when relevant, the term trans person should be used. […] There are some people who have reclaimed the word transvestite and may also use the word trannyor TV to refer to themselves and others. […] The term cross-dressing too is somewhat outdated and problematic as not only do many fashions allow any gender to wear them — at least in many contemporary Western societies — but it also suggests a strict dichotomy being reinforced by the person who uses it.
- Hirschfeld, Magnus: Die Transvestiten. Berlin 1910: Alfred Pulvermacher
Hirschfeld, Magnus. (1910/1991). Transvestites: The erotic drive to cross dress. (M. A. Lombardi-Nash, Trans.) Buffalo, NY: Prometheus Books. - Hirschfeld, Magnus. Geschlechtsverirrungen, 10th Ed. 1992, page 142 ff.
- Taylor, Michael T.; Timm, Annette; Herrn, Rainer (30 October 2017). Not Straight from Germany: Sexual Publics and Sexual Citizenship Since Magnus Hirschfeld. University of Michigan Press. p. 44. ISBN 978-0-472-13035-1.
- American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5 (Fifth ed.). Arlington, Virginia: American Psychiatric Publishing. pp. 685–705. ISBN 978-0-89042-555-8. OCLC 847226928.
- Rivera, Sylvia, “Transvestites: Your Half Sisters and Half Brothers of the Revolution” in Street Transvestite Action Revolutionaries: Survival, Revolt, and Queer Antagonist Struggle. Untorelli Press, 2013. “Transvestites are homosexual men and women who dress in clothes of the opposite sex.”
- Bullough, Vern L. Cross Dressing, Sex, and Gender.University of Pennsylvania Press, 1993. ISBN 0812214315
- Meet the crossdresser saints of UP. CNN-IBN.
- Il mondo del “femminiello”, cultura e tradizione. TorreSette.it.
- Magnus Hirschfeld, Die Transvestiten. Eine Untersuchung über den erotischen Verkleidungstrieb, 1910
- Rudolf Dekker en Lotte van de Pol, Vrouwen in mannenkleren. De geschiedenis van een tegendraadse traditie. Europa 1500-1800, 1989. ISBN 9789028415577
- Anton Verschoor en Janke Poortinga, Een dubbel bestaan. Travestieten en hun omgeving, 1990. ISBN 9789026510908
- Paul Vennix, Travestie in Nederland en Vlaanderen, 1997. ISBN 9789051665901